Lite gammalt...

Tänkte jag skulle försöka blogga lite oftare, så jag kommer att slänga in lite gamla kort när jag inte har något nytt att komma med.

Idag blev det bestämt hur vi ska vara lediga från jobbet. Arbetssituationen gjorde att vi har blivit beordrade att gå ner till 80% under max 6 månader. Vi hade hoppats på att få lägga schema som vi ville men så blev det inte. Vi kommer att sluta 13.00 på torsdagar och vara hellediga fredagarna. Hade jag fått välja så hade jag tagit ledigt på onsdagar för att splitta upp arbetsvecka, jag är inte så glad i att vara långledig, men nu är det som det är.

Veckans kortutmaning på jobbet var att vi skulle göra ett monokronomiskt kort (tror det heter så), lite bling och ngt metalliknande skulle vi också ha på. Jag har haft så mkt att göra så jag har inte hunnit med att engagera mig. A är så snäll så hon skulle ge mig uppskov tills nästa vecka, men jag satte mig och pillade ihop ett kort när jag kom hem från jobbet. Men det lägger jag inte in här förräns jag visat upp det på jobbet.

I måndags hade vi en jobbig dag. Min äldsta kanin - "Dexter" - har fått testikelcancer (jag misstänkte det i alla fall), så jag hade bokat en veterinärtid till i måndags. Vi kom in 10.00 som beräknat, men sedan tog allt längre tid än vi trott. "Dexter" fick lugnande och sövdes sedan ner, kaniner är väldigt känsliga + att han har åldern emot sig, han fyller 10 år i januari, så vi var väldigt oroliga att han skulle somna in under operationen. Veterinären kunde inte avgöra om det verkligen var testikelcancer eller om det rörde sig om ett brock så att tarmarna glidit ner, så han fick lov att ta en chansning och klippa av ena sädesledaren (måste det väl ha varit). Skulle det ha visat sig vara ett brock så hade han fått avliva honom medans han var sövd. Men innan han kunde avgöra vad det var så sydde han ihop öppningen.

Så var det dags att få domen, han dissikerade testikelgrejen (himlar vad lite man vet) och som tur var så var det inte brock, det var cancer. Då trodde jag faran var över, nu skulle han ju bara vakna till och vi skulle få åka hem.
Tyvärr så hade jag fel, hans kroppstemp sjönk och sjönk trots att han låg på en vetevärmare under operationen. Sedan fick han även påsar med varmvatten och filtar runt sig, veterinären började tvivla på att det skulle gå att rädda honom, men så kom jag att tänka på att kaninernas öron funkar ju som värmereglage, dom blir ju jättevarma när det är varm ute, så då brukar vi kyla ner öronen så jag gjorde tvärt om, jag värmde dom med händerna + att jag blåste varm andedräkt på dom. Tempen började stiga och 4½ timme efter operationen så var han uppe i 38 grader, han hade 34,9 som lägst. Så kl. 15.00 fick vi åka hem med en groggy kanin.

Dexter 2004, bilden är tagen av Mimmi Svensson för nästan exakt 5 år sedan

 

Nu ska jag lägga upp lite gamla kort som jag gjort innan jag skaffade bloggen, jag börjar med mitt första kort
Till min kompis, ett kort från 2006


Grattiskort till min kusin, mitt första kort jag maskade på


och ett julkort till samma kusin. Idén hittade jag i Pandurokataloen tror jag.
Inte så snyggt, men kul att göra.

Det får vara allt för idag, ska försöka skriva och lägga upp minst ett kort varje dag. Nä, inte när jag tävlar eller så, det hinner jag nog inte, men annars.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0