Knäckebröd

I somras (tror jag det var) så bakade jag Ernst knäckebröd, det blev lite mjukt, jag tänkte att jag hade varit för snabb att trava brödet på varandra. Så jag testade igen vid jul ngn gång men fick inte till det denna gång heller.
Synd för det var ingen jäst i brödet och för mig är det oftast det som saknas när jag blir sugen på att baka.

Men så av en slump gick jag och mamma in på en liten Ica-butik under tiden vi väntade på min man och bror, (brorsan hade hittat en klaffbyrå som han ville ha i stugan - 120 mil härifrån - så dom behövde köra den till oss så jag o mamma skulle rymmas i bilen).
Inne på Ica, där på en hylla står en stackars ensam bok - Per Morberg firar jul tror jag den heter, 50:-, så klart den fick följa med hem.
Knäckebrödsrecept fanns det och det har jag nu bakat i några omgångar.
Jag följer receptet men utbakningen ändrade jag till att kavla ut på mjölad bänk, hyfsat tunt, lyft över på bakplåtspapper och kavla med kruskavel, upp på plåt o in i ugn...
Det godaste knäckebröd jag ätit!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0