50-års kort

Min mans barndomskamrat och numera även min vän fyller 50 år om några dagar. Han och min man har ett gemensamt intresse och det är fiske. Så temat till detta kort blev bland annat fiske.

En magnoliakille som fiskar fick bli huvudmotivet, hjärtat han fått på kroken är en die från Roxstamp som jag skrivit 50 på, "krokarna" på siffrorna "snodde jag" från asamia. Ovalen med "söm" är från Gummiapan. Mönsterpapper från Maja Designs höstkollektion passade bra, det känns Jörgen! Rådjur, svamp, natur, höst...
Jag stansade en hjärtbård med en dies från magnolia och därifrån kommer även snirklarna under motivet.
Ha en underbar dag stämpeln med vimpel är ifrån Bildmålarna.

Det passade så bra att denna vecka i fb-gruppen som heter utmaning i en vecka så skulle man göra ett kort till en som fyller jämt, 5, 10, 15 osv och siffran skulle finnas med på framsidan, så jag är med i utmaningen.

Jag vill och behöver egentligen vara med varje vecka men av ngn konstig anledning så lyckas jag inte med det.

Jag har kring 55 kort jag bör göra varje år och tanken är ju att jag ska göra lite drygt ett kort i veckan för att få det att gå ihop. Jag har gjort ett schema där jag puttar in födelsedagskorten veckan innan födelsedagen, några påskkort innan påsk och julkorten sprider jag ut över resten av året. Men för att hinna/orka med att utöver dessa kort göra ett gäng att sälja på den lokala julmarknaden så har tanken varit att för varje kort på schemat så ska ett tvillingkort göras, det kan vara motivet, mönsterpapperna och/eller upplägget som är likadant som det schemalagda kortet för att det ska gå snabbare. Det har gått si så där... Dels har jag inte gjort alla kort på schemat som borde vara gjorda och tyvärr har jag inte ens gjort tvillingkort till alla kort jag gjort, så jag vet inte om det blir ngn försäljning för min del.
Jag trodde att nu när jag är hemma och sjukskriven så skulle jag hinna med en massa kort men dels orkar jag inte engagera mig så långa stunder åt gången, blir fort trött då jag måste tänka och engagera mig, men sedan är jag kroniskt långsam scrappare.

Jag glömde fota in- och baksida av kortet, fotade bara för att lägga in det i utmanibgsgruppen, får fota resten innan jag skickar det.

Jag tog två likadana papper som jag stansat hjärtebården på framsidan och stansade likadana hjärtebården på. På den ena stämplade jag en stämpel jag köpt på Roxstamp som jag tycker så mycket om. Det står: ha hopp, var stark, skratta högt, lev i nuet, dröm ofta, kom ihåg att du är älskad och att aldrig ge upp.
Det är ju en massa bra påminnelser alla behöver, jag tycker att Jörgen redan lever efter detta, men nu har hans cancer spridit sig så jag vill puscha på honom att leva ännu mer efter detta.

På den andra i sidan är det bara grattishälsningen från oss.
Han bor ju en bit bort så jag vet inte om vi åker upp, jag hoppas det men det är mycket annat det ska klaffa med så vi får se.

Det är inte ofta våra katter ligger på samma ställe, men en morgon så hittade jag två av tre i sängen. Troll heter den ljusa och Fluff den mörka, Fluff kallar vi alltid Tuffla och nu då hon behövde till veterinären så blev jag påminnd om hennes rätta namn. Vi sökte veterinärvård till henne för att vi kännt en knöl vid ena bröstet och det var vätska i det och det tyder tydligen på att det troligtvis är godartad tumör. Vi bestämde att den ska tas bort så om ett par veckor är det dags.

När vi ändå är inne på kattsnack så har våran äldsta, Lotta, blivit sämre i sitt ben. Hon är pigg i övrigt så det känns extra jobbigt, men vi mutar i henne specialfoder i massor, medicin får hon redan så vi hoppas det hjälper, lite bättre tycker vi att hon blivit. Vi får ge henne lite mer tid, blir det inte bättre måste vi nog ta vårat jobbigaste beslut hittills...

Hon blev 16 år i sommar, förutom benet är hon pigg och alert, busig, klättrar och har sig - älskade lilla Lotta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0