Midsommar"tårta"

Min man är ju knepig vad det gäller tårta så vi blev såg glada när vi hittade ett recept som funkade för honom också.

Det var på Pinterest jag stötte på det och hoppade vidare till:

Cookieandsweets

Jag gjorde den första gången för några veckor sedan då vi skulle ha gäster och den blev så uppskattad, så det var inget svårt val vad det skulle bli till midsommar.

Vi brukar fira midsommar med Jörgen och Ingela, men Jörgen somnade in på långfredag och Ingela kände att hon inte orkade komma till oss nu. Så i år blev det bara jag och Peter, men på sitt sätt skönt då jag är rätt sliten, men vi saknade ändå dom här.
Förra gången följde jag receptet hyfsat, men denna gång gjorde jag så här:

Ingredienser cheesecake:

250 g jordgubbar delade i 4-6 bitar var
2 msk limesaft
1 dl + 1/2  dl strösocker
200 Philadelphia färskost
2 1/2 dl vispgrädde
8 g gelatin
1 tsk vaniljsocker
Dekorering:
saften från jordgubbarna
2 g gelatin
250 g jordgubbar delade i halvor
florsocker att sikta över
ev riven limeskal
ev vispad grädde 
*Ingredienser kexbotten:
120 g fin krossade kex, Digestive
50 g smält smör
Instruktioner:
Jag skar till en tårtbotten som passade i min minsta runda form med löstagbar kant, tryck i botten på en bakplåtsbeklätt botten på en form med löstagbar kant.
Blanda 250-350 G jordgubbarna med limesaft från 1 lime (ca 2 mskkroch 0,75 dl strösocker och värm i mikron 2 minuter, jag hade frysta bär så jag fick köra längre.
Sila saften som har bildats och spara till gelen. Låt jordgubbsbitarna kallna.
Jag vispade 2,5 dl grädde och inte fullt 1/2 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker ganska fast, vispa sist ner 200g färskost.

Blanda 8 gelatin med 2 msk kallt vatten och låt det stå ett par minuter. Värm sen ca 30 sek i mikron så gelatinet smälter.
Häll snabbt gelatinet i cheesecake och rör ordentligt så det inte bildas klumpar.
Vänd i jordgubbarna och bred blandningen över tårtbotten, jag sparade lite jordhubbsfri smet som jag bredde på nästa botten spm jag la som lock. Sedan på med 250-300g jordgubbar. 
Ställ kallt så cheesecake stelnar.
Ta lite jordgubbssaft och 8-10g gelantinpulver, låt svälla, kör sedan ca 30 sek i mikron och blanda i gelatinet till dekorering. Lägg på jordgubbar och häll gelén över cheesecake ställ kallt till gelén stelnar.

Glömde som vanligt att fota först...


Nä, har varit vaken sedan 4.30 i morse, så nu går ögonen i kors, ha det bra!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0