LCHF

Vi äter LCHF sedan 2 år tillbaka. Jag kan inte påstå att jag bakat så mycket "sötfika", men i helgen som var så bakade jag en så himla god kladdkaka med recept från Evelinas Värld.
(null)
Jag tog ungefär hälften av sockret och det räckte gott och väl, nästa gång ska jag reducera det ytterligare litegrann.

Många som hör att vi äter LCHF verkar tro att det är svårt och att man plågar sig och måste avstå från allt gott. Som tur är så tycker varken jag eller maken att det är svårt eller plågsamt. Snarare tvärtom vad gäller det plågsamma. Vi har nog aldrig ätit så mycket god mat som vi gör nu.
För ett par veckor sedan så gjorde jag en 4 veckors meny. Så skönt att veta vad man ska äta, så man vet vad man ska plocka fram ur frysen dagen innan. Jag gjorde även 4 olika handlingslistor för dom olika veckorna, precis vad som går åt till maten vi planerat. Sedan är det bara att bocka av det som finns hemma, lägga till det som behöver handlas som inte hör till menyn. Himla smidigt.

Fördelarna för oss med LCHF-kost är att vi mår bättre. Mitt kolesterol har blivit bättre och jag har inte ont i magen.

Just nu jobbar jag bara några timmar varje dag, har en massa övertidstimmar som jag plockar ur nu när vi ändå har lågsäsong på jobbet. Det är lite lyxigt att komma hem tidigt på dagen, hinna mysa med hundar och katter, städa sånt jag aldrig hinner/orkar med under högsäsongen, gå långpromenad med hundarna mitt på dagen, sitta i scraprummet i flera timmar, laga mat, träna hundarna, sova/vila mm innan Peter kommer hem från jobbet. Sedan äter vi middag, spelar dart 1 timme så gott som varje kväll och ändå ha lite kväll kvar. Det är en ovanlig och härlig känsla.

Nu ska jag blogga lite födelsedagskort jag hunnit göra, men jag lägger dom på bevakning eller vad det heter, dom syns inte förrän samma dag som den som ska få kortet fyller år. Himla smidigt.

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0